Projekt malowania taboru PKP PR
Idąc za ciosem sukcesów autora w PKP CARGO S.A na początku roku 2007 (więcej: projekty malowania -> PKP CARGO), wiosną 2007 autor śledząc proces przekazywania lokomotyw EU07 „Przewozom Regionalnym”, był przygotowany na informację o mini-konkursie na ich pomalowanie.
Zarząd spółki wystosował mgliste wytyczne, z których najbardziej wyraźne było to, jaki kolor ma znaleźć się na pojazdach; bordo i eqrue. Autor przygotował nie tylko wersję zalecaną, ale również dodatkową, z główną myślą kolorystyczną opartą o nowe kolory: jasno-szary i zielony „Verkehrsgruen” RAL 6024.
Fot. 1-3. Projekt malowania „matu” dla PKP PR z 2007 r.
Mimo przejścia do drugiej tury „konkursu” i dużego zainteresowania przez komisję, żadna z wersji projektu nie została przyjęta.
Porażki w konkursach są rzeczą nieuniknioną i trzeba się z nimi liczyć. Ale jednak trudne do zaakceptowania jest, gdy faworytem staje się projekt mający mało wspólnego z wypracowaniem tematu i fachowością. Autor chciałby przegrywać z prawdziwymi profesjonalistami. Patrząc z perspektywy czasu, porażające jest jak wielka jest mnogość oraz jak każda, kolejna innowacja w zakresie malowania PKP PR, kończy się wyborem absurdalnym i z całą pewnością, krzywdzącym estetykę kolei w Polsce.
Fot. 4. Przykłady malowań wdrożonych przez PKP PR w latach 2007-2017.